MIJN DERDE LAND

Mira Sanders, The Journey, 2009 (videostill)

ZATERDAG 19 OKTOBER | 16 UUR | MIJN DERDE LAND | FRANKENDAEL FOUNDATION, CLUB INTERBELLUM & WHITE RABBIT THEATER

"...Ik heb om aan dit noodlot te ontkomen,
Een derde land verzonnen in mijn hoofd,
Een land vertrouwd met leugens en fantomen..."

In de tentoonstelling Mijn Derde Land reizen we naar een land dat bestaat tussen verbeelding en werkelijkheid: een imaginaire bestemming als toevluchtsoord voor de hedendaagse mens. Vertrekpunt is het gedicht 'Contragewicht' van Gerrit Komrij.

Is de 21ste-eeuwse mens een verstekeling? Ontheemd van de plaats waar hij vandaan komt en vervreemd van de plek waar hij is? Nu globalisering een feit is, vormen geografisch begrensde plaatsen niet langer de basis voor identiteit. Waar zijn wij nog thuis? Met deze vraag in het achterhoofd geven de kunstenaars in de tentoonstelling vorm aan het Derde Land waar Komrij over schreef, gewapend met een van de weinige dingen die we vandaag de dag nog altijd bij ons dragen: de eigen verbeelding.

Kunstenaars: Agnieska Kurant, Camille Henrot (ovb), Charles Avery, Constant Nieuwenhuys, Fiona Tan, Jennifer Tee, Jonathas de Andrade, Jorge Mendez Blake, Marcius Galan, Mira Sanders, Pablo Bronstein, Paloma Bosque, Ryan Gander, Shilpa Gupta, Shirin Neshat, Simon Fujiwara, Tomas Saraceno. Curatoren: Nathanja van Dijk & Carolyn H Drake.

Zelf naar het Derde Land? Vier de Salons van de Imaginaire Kunsten! (Meer info onderaan deze mail)

Wees welkom in een nieuwe wereld! We zien er naar uit jullie te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
mede namens Nathanja van Dijk (Directeur Frankendael Foundation, curator), Carolyn Drake (co-curator) & White Rabbit Theater.

Erika Sprey, Caspar van Gemund en Insha Klinkenberg,
Club Interbellum

------------------

SALONS VAN DE IMAGINAIRE KUNSTEN
Tijdens de Salons herleven de 19e-eeuwse wereldtentoonstellingen, met een vleugje nostalgie naar de 17e en 18e-eeuwse rariteitenkabinetten: wonderlijke avonden in de Salons van Huize Frankendael. We gaan op zoek naar de verschillende verschijningsvormen van het Derde Land. Van de absurde gronden van onze verbeelding tot de Derde Landen die dappere dromers bouwden in de realiteit. Verhalenvertellers, theatermakers, wetenschappers en andere artiesten nemen ons mee op ontdekkingstocht langs de kunst, poëzie, film en theatrale voordrachten, vol heimwee en verlangen. Ze zetten de kunst in de tentoonstelling in een nieuw licht. Tijdens een nachtelijk souper worden we verrijkt door smaken uit vele windstreken, waarna we dansend ons eigen Derde Land betreden.

PROGRAMMA MIJN DERDE LAND

Zaterdag 26 oktober, va. 20.30 uur     Filmprogramma
Met oa. Adela Babanova, Malek Helmy, Michael James Jones, Isaac Julien en Enrique Raminez.

Zaterdag 2 november, Museumnacht     Salon van de Imaginare Kunsten
De Patafysische Salon, door Club Interbellum

Zaterdag 9 november, va. 20.30 uur    Salon van de Imaginaire Kunsten
Onzichtbare Steden, door Club Interbellum
Deze salon onderzoekt de grootst mogelijk versie van een derde land aan de hand van het werk New Babylon van Constant Nieuwenhuys en Onzichtbare Steden van Italo Calvino. Het derde land neemt hier de vorm aan van netwerken, maatschappelij­­ke structuren en parasitaire, virale levensvormen die gehele civilisaties, landen of steden kunnen omspannen. Zoals een padden­stoelen mycelium verspreidt ze haar zaden op een organische, ogenschijnlijk chaotische wij­ze maar waarbij ze een volstrekt coherent plan of visie volgt. Kortom, hier vindt men een thuis door een continue bewegende 'thuisloosheid’ radicaal te omar­men en in een permanente staat van exodus te verkeren. Dit is de salon van de nomaden en de dwaallichten.
Met o.a. Ludo van Halem (conservator Rijksmuseum), Martijn de Waal (schrijver van het boek "De stad als interface") en Rob Voerman (kunstenaar).

Zaterdag 16 november, va. 20.30 uur    Salon van de Imaginaire Kunsten
Tempels, tuinen en talismannen, door Club Interbellum

Zaterdag 23 november, va. 20.30 uur     Salon van de Imaginaire Kunsten
Levende Fantasieën, door White Rabbit Theater

Donderdag 28 november, va. 20.30 uur    Heimwee Soiree
Een minifestival vol heimwee en verlangen

Frankendael Foundation, Middenweg 72, Amsterdam | huizefrankendael.nl/kunst | facebook.com/frankendaelfoundation | clubinterbellum.nl | whiterabbittheater

Copyright © 2013 Interbellum, All rights reserved.