OVERZICHTSTENTOONSTELLING WONDER

After a period of renovations Kranenburgh opens its beautiful new building to the public on November 12th with the exhibition Wonder. Two days before the official opening I was at the museum for a sneak preview of the exhibition. It was amazing to see the work Portret of Mati from 1946 hang next to the Portrait of Victor (Mati & Constant's son) from that same year. Also the exhibition showed posters handpainted by the Cobra artists advertising a Cobra exhibition in Bergen on April 1949, seven months before their infamous exhibition at the Stedelijk Museum Amsterdam.

DE MAGIE VAN KUNSTENAARSDORP BERGEN
12 NOVEMBER 2013 – 16 MAART 2014

Kunstenaarsdorp Bergen is springlevend. WONDER – de openingsmanifestatie van KRANENBURGH – laat dat zien. Al meer dan een eeuw weet het dorp grote namen uit heden en verleden aan zich te binden: Charley Toorop, Leo Gestel, Adriaan Roland Holst, Lucebert, Simeon ten Holt, maar ook Folkert de Jong,Rineke Dijkstra en Sjoerd Buisman. Tijdens WONDER vinden ze onderdak in een spectaculair nieuw gebouw van architect Dirk Jan Postel aan de uitvalsweg naar zee.

WONDER laat de rijkdom aan kunst zien van verschillende stromingen, disciplines en generaties. De tentoonstelling bevat recente en unieke vondsten en werk dat zelden is te zien. Het komt uit de eigen collectie, van privéverzamelaars en andere musea. Een aantal kustenaars maakte speciaal voor WONDER nieuw werk.

Aanvullend op de tentoonstelling biedt WONDER een gevarieerd programma met een audiotour, lezingen, rondleidingen, workshops en concerten.

WONDER is te bezoeken van 12 november 2013 t/m 16 maart 2014. KRANENBURGH is geopend van di. t/m zo. van 11.00 – 17.00 uur.