Play Van Abbe deel 2-Van Abbe Museum, 2011

Play Van Abbe

Deel 2
2011

Play Van Abbe is een programma van tentoonstellingen, projecten, performances, lezingen en discussies waarin de vraag naar de rol van het museum voor...

Opening: 10/04/2010 16:00Conservatoren: Christiane Berndes, Diana Franssen, Steven ten Thije

Deel 1, Het spel en de spelers, is daarbij de ouverture geweest, waarin de herhaling van een collectiepresentatie uit 1983 van voormalig directeur Rudi Fuchs te zien was naast een nieuwe collectiepresentatie van de huidige directeur, Charles Esche. Bovendien waren installaties te zien van kunstenaars die economische, historische, politieke en esthetische voorschriften ter discussie stellen. Op die manier vestigde deel 1 de aandacht op codes en systemen die niet alleen binnen het museum, maar ook daarbuiten bewust of onbewust gehanteerd worden.

In deel 2 van Play Van Abbe, Tijdmachines, worden utopische museummodellen uit het verleden, radicale historische prototypes, gewogen op hun mogelijkheden voor toepassing in het heden. Hoe vertelt een museum een verhaal door middel van presentatietechnieken en welke aannames liggen hierachter verscholen? We dalen dieper af in de structuur van het museum om de (historische) fundamenten te ondervragen. Het museum onthult zich als machine die continu een verleden produceert door haar mechanisme van selectie en expositie: een tijd-machine in de letterlijke zin van het woord.

Tijdmachines bestaat uit de volgende tentoonstellingen:

Museummodules – Fascinerende internationale voorbeelden van hoe musea met de presentatie van hun collectie gespeeld hebben. Centraal staan: Raum der Gegenwart, Museum of Modern Art (MoMa) New York, Abstraktes Kabinett, Musée Imaginaire, Museu de Arte de São Paulo (MASP), i.s.m. Kai-Uwe Hemken en Jakob Gebert, Florian Schneider, Wendelien van Oldenborgh en het Museum of American Art (Berlijn).

Tussen Minimalismen – Het Deense kunstenaarscollectief SUPERFLEX stelde een tentoonstelling samen met werken van onder meer Donald Judd, Carl Andre, Dan Flavin, Joseph Kosuth, Robert Morris, Daniel Buren en Niele Toroni. Ook maakt SUPERFLEX speciaal voor deze tentoonstelling een installatie die de grenzen van het copyright aftast.

Naar de marge en terug - Andrzej Wróblewski – De eerste Europese retrospectieve tentoonstelling van de invloedrijke Poolse kunstenaar Wróblewski (1927-1957). Met schilderijen en tekeningen over onderwerpen als oorlog, geschiedenis, het leven en het lichaam.

Images by (C)2008 Peter Cox

Date